07 марта 2011

Олег Гуцуляк: Міфологічні істоти у світогляді гуцулів

Фольклор несе у своїй основі ознаки архаїки, субстратності попередніх епох протягом тисячоліть. Тому виникають труднощі щодо вияснення глибинного коріння міфологічної свідомості. Сучасна етнологія базується на подоланні постулатів теорії запозичень та впливів, впроваджуючи принцип іманентного дослідження фольклору.

Фольклор містить у собі, хоча й уривками, деякі відгуки того мовного середовища, в умовах якого формувався зміст "світогляду та світовідчування розради" (міфології). Тут, за висловом відомого етнолога В. Бер - Петрова - Домонтовича, фольклористика і лінгвістика змикаються. За допомогою етимологічного аналізу отримується можливість вияснення генетичного минулого фольклорних явищ.

Спроби етимологізувати назви персонажів гуцульської міфології здійснювалися неодноразово, але переважно аматорськи (С. Пушик, М. Влад, І. Андрусяк, С. Плачинда, Я. Ярош, Л. Кліщ). Також у двотомному виданні "Мифы народов мира" будь-які згадки про східнокарпатські міфологічні персонажі взагалі відсутні.

Нижче наводимо ономастику гуцульських божеств, намагаючись, де можливо, розглянути приховані за нею язичницькі реалії.

ЖЕРТВА. Повірниця Бога, сиділа на високій горі поміж землею та небом, де нічого, крім чорниць (афин), не їла і тому була "чиста". Використовувалася Богом як вивідниця дій людей і як знаряддя кари вогнем за їхні гріхи в образі гадини з крилами і світлою кометою на хвості. Одначе, наїлася мертвечини, що залишилася після потопу, за що приречена повзати та володіти водами. Щоб отримати воду, люди змушені були приносити в жертву дівчину чи юнака, аж доки один святець не вбив її
(М. Влад. Стрітеннє: Книжка гуцульських звичаїв і вірувань. - К.: Укр.письменник, 1992. - С.16-17). Гуцульська Жертва має всі типологічні риси архетипу "Падшого ангела". Але стверджувати про суто біблійно - апокрифічну генезу образу Жертви не дає підстав сам теонім "Жертва", якому ідентичний інший індоєвропейський теонім - Гаруда "Пожирач". Так називається цар птахів у індуїзмі, їздова тварина бога Вішну, аналога слов'янського Овсеня. З Жертвою Гаруду поєднює і світлова еманація, і причетність до гадин, і володіння священною стравою та напоєм. У іранському зороастризмі збережено культ Гаруди як посередника між світами: померлих виносять на "башти мовчання" на поживу птаству, дітям Гаруди. Аналогічний ритуал засвідчено і в до-індоєвропейського населення Європи.

ЖАБ'Є. Забуте на ХVІІІ ст. гуцульське божество вогню. Зберігся епітет "Жива ватра". Жаб'є аналогічне литовському божеству вогню Габіє, до якого зверталися з проханням піднести полум'я, розсіяти у світ іскри. Цим же ім'ям досі називають прибалти вогонь домашнього вогнища. Іноді так називали святиню або святилище. Виходячи з теорії балто-слов'янської праєдності, пропонуємо версію про абсолютну тотожність балтської "габії" та слов'янської "жаб'ї". У багатьох світових традиціях "зображення вогнища" ідентичне зображенню "жаби в печері", зокрема, у китайців дух вогнища відомий у образі жаби (цзао), котрий безпосередньо пов'язаний з небесним вогнем чи Місяцем. У монголів існує образ такої життєдайної жабки - Алтан Мелхій. Богиня - жабка відома і як покровителька родючості та породіль. З жабкою на голові або як жаба зображалася богиня Хекет, яку античні греки запозичили під іменем Геката. Вони вважали її богинею Місяця , чаклунства, володаркою примар та звірини. Геката зображалася у вигляді трьох жінок, з'єднаних спинами (символи юності, зрілості і старості). Римляни ототожнили Гекату з увінчаною трояндами лагідноокою богинею пологів Люциною, свято якої відзначали першого березня, що співпадає зі святами християнської Євдокії та київської Мокоші.

Згідно з повір'ям, жаби падають на землю разом із росою з Місяця, що ідентичне віруванню західних та південних слов'ян про падіння з неба духа вогню в образі земноводної істоти - саламандри (тритона), Дажьбожої звірини, що споживає вогонь. Еманація Дажьбога - тритон або жаба - через тотожність із трійною богинею Гекатою приводить до думки про слов'янського міфологічного Трояна, оскільки у "Слові о полку" Трояновою землею йде Діва Обида-в-Силах, Дажьбожа внука. В Трояні, на наш погляд, слід вбачати гуцульського "Триюду" та грецького Тритона, колись головне божество наших предків (він же - Ящур, Щур, Чур), з яким пізніше боролися християнські богатирі (звідси плутанина у "Слові о полку" між "віками Трояна" і "січами Трояна"). Підтверджує гіпотезу і синонімічність назв оборонних валів на Русі - Троянові або Змієві.

Як божество - дарителя вогню Жаб'ю - Трояна слід ототожнювати з грецьким Прометеєм (буквальне значення імені "Перемисль"), який явно драконічного, богоборчого характеру, та з образами апокаліптичних звірів: у першого смертельна рана постійно оживає (Об. 13:3), а другий "огонь зводить з неба додолу перед людьми" (Об. 13:13).

Теонім "Жаб'є" ("Габіє") того ж походження, що й німецьке слово Gabe "дар", gaben "давати", англійське give "дарувати, давати".

АРІДНИК. Демонічна змієподібна істота, іноді - епітет чорта.

Від латинського aridus "сухий, висохлий", "худий", "блідий", "спраглий". Його прямі аналоги - індоєвропейські божества вітрів - суховіїв: литовський Айтварас, іранський Вератрагна, чеський Рарог, сербо-хорватський Змій Огнений, слов'янський Кащей тощо.

Комментариев нет:

"... Надо обновить идею эллинизма, так как мы пользуемся ложными общими данными... Я наконец понял, что говорил Шопенгауэр об университетской философии. В этой среде неприемлема никакая радикальная истина, в ней не может зародиться никакая революционная мысль. Мы сбросим с себя это иго...Мы образуем тогда новую греческую академию... Мы будем там учителями друг друга... Будем работать и услаждать друг другу жизнь и только таким образом мы сможем создать общество... Разве мы не в силах создать новую форму Академии?.. Надо окутать музыку духом Средиземного моря, а также и наши вкусы, наши желания..." (Фридрих Ницше; цит. за: Галеви Д. "Жизнь Фридриха Ницше", Рига, 1991, с.57-58, 65, 71-72, 228).

Ярлыки

"Слово о полку" (1) Азия (10) Албания (1) албанцы (1) алхимия (2) анархизм (1) Анатолия (4) антикапитализм (1) антисоветизм (1) античность (4) Античный мир (10) антропософия (2) арии (4) арийцы (1) аристократизм (1) архетипы (5) Атлантида (4) афоризмы (1) Африка (1) Балканы (5) Балтика (2) Балты (2) бахаи (1) Ближний Восток (6) Болгария (1) Бонапартизм (3) Британия (1) Буддизм (5) булгары (1) былины (1) Ваал (1) варварство (2) варяги (3) Венгрия (1) Византия (1) Власть (1) Гайдамаки (2) Галисия (1) Галиция (6) Галич (3) Галичина (13) Гендер (2) Генеалогия (9) Генон (1) геокультура (2) геополитика (10) германцы (2) герои (1) Гильгамеш (1) гностицизм (1) Готы (16) Грааль (1) Греция (1) Грузия (1) гунны (1) Гуцулы (8) Гуцуляк (12) Даосизм (1) демократия (1) детофобия (1) диаспора (1) Дионис (1) доклады (2) Древний Египет (3) Дугин (2) духовность (2) Евразийство (24) Евразия (3) евреи (1) Ефремов (2) женщины (1) знаки (2) Иван Франко (2) Индия (6) индо-европейцы (7) индуизм (3) инициация (3) Интервью (10) интертрад (1) Ислам (3) историософия (2) исторический материализм (1) история (4) иудаизм (1) йезиды (1) Кавказ (6) казаки (3) капитализм (4) Карпати (2) Карпаты (11) Карфаген (2) католичество (1) Кельты (11) Киев (1) Киевская Русь (25) Китай (2) классы (2) книга (3) книги (2) козаки (2) Козацтво (4) Коліївщина (1) коммунизм (2) конспирология (2) конференции (1) Конфуцианство (1) Корея (1) Косово (1) крестоносцы (1) Криптополитика (7) Культура (58) Латинская Америка (1) Левое движение (4) левые (1) Леся Украинка (1) Лингвистика (16) Литература (21) личности (18) манифесты (2) марксизм (1) масоны (1) менталитет (1) ментальность (1) метафизика (1) Мифология (66) Монархизм (8) мораль (1) Мория (1) Москва (1) музыка (5) Налимов (1) наркотики (1) наука (1) Национализм (20) нация (5) неосарматизм (1) Неоязычество (7) Ницше (3) Ницще (1) Новости (5) Новые правые (26) норманны (1) Общество (23) Оккультизм (4) Олег Гуцуляк (8) Орден (3) Ордены (1) осетины (2) Осетыны (2) отзывы (1) патриотизм (1) пикты (1) писанка (1) письмо (2) плейкаст (1) Плейкасты (1) Подолье (1) Поезія (3) Полесье (1) политика (44) Политика (1) постмодернизм (1) потмодернизм (1) поэзия (1) презентации (1) примордиализм (6) Примордиальная Философия (19) прометеизм (1) пророчество (1) психология (1) Революция (20) Религия (13) Республиканство (1) Рецензии (4) рим (4) родовод (1) Росія (2) Россия (24) Русь (7) рыцарств (1) Рыцарство (5) Сарматы (11) сатанизм (2) свобода (1) семантика (2) Сербия (1) символы (2) скифы (8) славяне (45) События (1) социализм (2) социальная философия (1) социология (5) Спарта (1) Средиземноморье (2) СССР (1) Сталин (1) сталинизм (1) статьи (3) стихи (2) Султанов (2) суфизм (1) США (1) Танцы (3) Творчество (6) Тибет (1) Тойнби (1) топонимия (1) традиционализм (7) традиция (6) Триполье (1) Тюрки (6) убийство (1) Угро-финны (4) Угры (1) Укаина (1) Украина (81) Україна (4) утопия (1) фантастика (12) фашизм (1) Филология (11) Философия (45) филосфия (1) ФКК (1) Франция (1) футурология (7) Хайдеггер (2) Христианство (20) царственность (4) царство (1) Цивилизация (58) цитаты (1) человек (5) человечество (2) ченнелинг (1) черкесы (1) Шамбала (1) Шевченко (1) шовинизм (2) Шотландия (1) шумеры (1) эзотерика (8) экономика (1) элита (2) Эпиграфы (1) эпос (4) эстетика (1) этнология (37) этруски (1) язык (1) языки (2) язычество (3) Япония (1)

Гильдии

Гильдия авторов и правообладателей
Официальный сайт и торговая площадка компании ООО НПО "Солярис-Сервис" для реализации и распространения е-товаров.
http://e-galo.ru/



Конкурс «Оккультное просвещение — 2013», посвящённый 75-летию со дня рождения Евгения Всеволодовича Головина
http://vk.com/op2013